Wat South Park ons leert over gentrification

03 december 2015  /  RUIMTEVOLK

Dit artikel komt uit het RUIMTEVOLK archief (2007-2017)

Gentrification is in 2015 niet meer voorbehouden aan grote steden als London en New York. Ook South Park heeft ermee te maken. Op 30 september 2015 verscheen er een aflevering van deze wereldberoemde tekenfilmserie over dit fenomeen. De armste arbeiderswijk van het fictieve Amerikaanse stadje is opeens veranderd in het sprankelende Sodo Sopa. Projectontwikkelaars hebben panden opgekocht en getransformeerd tot luxe lofts, er zijn hippe bars en restaurants en de wijk staat internationaal op de kaart.

Met catchy reclamefilmpjes moet de ‘upperclass’ worden overgehaald om tijd door te brengen in deze nieuwe wijk van South Park. Het begon allemaal als bewonersinitiatief rondom het binnenhalen van de supermarktketen Whole Foods, – “It would instantly validate us as a town that cares about stuff'”, aldus personage Randy bij het overhalen van de andere middle class inwoners van South Park – en groeide uit tot een ontwikkeling met grootse gevolgen voor het kleine plaatsje.

Dat South Park afleveringen maakt over gentrification geeft nog maar eens aan dat de discussie over het fenomeen inmiddels veel verder reikt dan het ruimtelijk vakgebied alleen. In The Guardian verscheen een interessant artikel met tien lessen die South Park ons leert over gentrification. Een vermakelijk artikel dat rake waarheden bevat.

Afbeelding boven: Personage Randy in de Whole Foods supermarkt in South Park. (South Park Studios)

Gentrification



Ook interessant:

De ambitieuze wijk van morgen

Chris ten Dam, Gerjan Streng, Maarten Hajer, Peter Pelzer en Thijs van Spaandonk

Een grootse traditie van maatwerk

Kris Oosting

De stad heeft altijd vernieuwing nodig

Anita Blom