De transformatie van de Smart City

02 november 2015  /  RUIMTEVOLK

Dit artikel komt uit het RUIMTEVOLK archief (2007-2017)

Smart Cities staan in het middelpunt van de aandacht van media, technologie bedrijven, overheden en de maatschappij. Ze zouden de stad efficiënter maken en daarmee de kwaliteit van het leven verbeteren. Boyd Cohen bespreekt in zijn artikel op Co.EXIST de transformatie van het concept Smart City. Hij onderscheidt drie fases die verschillende drijvende krachten achter deze door technologische gedreven stad kennen.

Smart Cities 1.0 zijn technologiegedreven. Tech-bedrijven moedigen steden aan om hun oplossingen toe te passen. Stadsbesturen laten zich graag verleiden door futuristische visioenen voor de stad, maar zijn niet in staat om de gevolgen te begrijpen van intergratie van technologie en hoe dit het leven in de stad beïnvloeden.

Smart Cities 2.0 worden gestuurd door progressieve bestuurders. Niet technologiebedrijven, maar steden nemen de leiding. Zij zien de technologische ontwikkelingen als mogelijkheden voor het verbeteren van de kwaliteit van leven in de stad. De meest vooruitstrevende smart cities, volgens de ranglijstjes, zijn veelal Smart City 2.0-steden, zoals Barcelona en Rio.

Smart Cities 3.0 zijn een relatief nieuw verschijnsel. Hierbij is co-creatie met burgers het model voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie steden. In Wenen, een stad die het als Smart City 2.0 ook goed doet, worden nu burgers betrokken als investeerders in een lokale duurzame energievoorziening, of bij plannen voor betaalbare huisvesting en emancipatie. Deze nieuwe vorm van smart cities gaat ook over onderwerpen als gelijkheid en sociale inclusie.

De opkomst van sharing cities past in dit model. En dan gaat het niet om steden met platforms als Airbnb en Uber, maar vooral om steden met Repair Cafés, fietsdeelprogramma’s, etc. Dergelijke platforms hebben niet alleen de potentie om beschikbare middelen en capaciteit beter te benutten maar ook om de kwaliteit van leven voor alle bewoners te verbeteren, aldus Boyd Cohen. Amsterdam wordt, samen met Seoul, genoemd als één van de leidende steden op dit gebied.

Volgens de auteur biedt een combinatie van Smart Cities 2.0 en 3.0 de beste kansen voor de toekomst. Steden moeten blijven leiden door het goede voorbeeld te geven, door te zorgen voor een goede infrastructuur van breedband internet, wireless netwerken en Internet of Things-netwerken en voor goede online dienstverlening. Daarnaast moeten steden af van het zien van hun bewoners als gebruikers van de diensten of als klanten. Ze moeten bewoners zien als deelnemers in de co-creatie van een verbetering van de kwaliteit van leven in de stad.

_

Foto boven: Broadband City (foto:uSwitch.com)

Smart Cities



Ook interessant:

Een ruimte van verschil

Hans Teerds

Ruimte voor de toekomst van werk

Freek Liebrand

Terloopse contacten voor een veerkrachtige stad

Flip Krabbendam en Henriëtta Joosten