Wonen in een toeristische windmolen

08 mei 2015  /  RUIMTEVOLK

Dit artikel komt uit het RUIMTEVOLK archief (2007-2017)

Het cirkelvormige gebouw, ontworpen door architectenbureau Doepel Strijkers, moet de meest innovatieve windmolen ter wereld worden en zorgt daarnaast ook nog voor het opvangen en hergebruiken van regenwater en het vergisten van organisch afval. Volgens de initiatiefnemers moet het gebouw als “dé showcase en accelerator voor innovatie, duurzame energieopwekking en circulaire economie” zo’n één miljoen toeristen per jaar trekken.

Maar om toeristen aan te spreken moet duurzaamheid natuurlijk ook een beetje leuk zijn. Daarom komt er een attractie in de stalen boog. Bezoekers kunnen plaatsnemen in cabines die in de buitenste ring draaien, zodat zij over de stad kunnen uitkijken en ondertussen op een interactieve manier leren over het Nederlandse watermanagement. Ook komen er woningen, een hotel en een restaurant in het gebouw.

Nieuwe vorm van windenergie

Het wiel wordt zo’n 170 meter hoog. Een raamwerk van stalen buizen aan de binnenkant van het wiel zet windenergie om in elektriciteit. Deze techniek (EWICON) is ontwikkeld door onderzoekers van de TU Delft en wordt in het toekomstige Rotterdamse icoon voor het eerst toegepast.

“Op dit moment is het rendement van deze methode nog laag. Maar we hebben nog zo’n zeven jaar om de productie te optimaliseren”, vertelt Lisette van der Meer van BLOC, samen met de bedrijven Doepel Strijkers en Meyster initiatiefnemer van het project. “Volgens de onderzoekers wordt EWICON binnen enkele jaren concurrerend met traditionele windenergie.” Naast windenergie, wordt het gebouw mogelijk ook aangesloten op een Rotterdamse ‘warmterotonde’ en zijn er zonnepanelen in de constructie aanwezig.

Haalbaarheid

Ook financieel is de Dutch Windwheel volgens de initiatiefnemers een realistisch plan. “De gemeente staat er positief tegenover. Het sluit uitstekend aan op de ambities van Rotterdam om in deze collegeperiode 800 miljoen aan investeringen naar de regio te halen op het gebied van clean tech”, licht Van der Meer toe.

“De komende maanden moet scherper worden hoe de kostenstructuur er uit ziet. Dat is nog afhankelijk van de keuzes die gemaakt worden in het ontwerp, programma en materiaalgebruik. Tot die tijd noemen we nog geen bedragen.” Het streven is om The Dutch Windwheel tussen 2020 en 2022 op te leveren.

Foto: Dutch Windwheel Corporation

Circulaire stadduurzaamheidEnergietransitieJaar van de RuimteNederland KringlooplandRotterdamToeristen



Ook interessant:

Publieke welvaart

Simon Franke en Wouter Veldhuis

Ruimte voor de toekomst van werk

Freek Liebrand

De stad heeft altijd vernieuwing nodig

Anita Blom