4 stedelijke mobiliteitscenario's

07 oktober 2014  /  RUIMTEVOLK

Dit artikel komt uit het RUIMTEVOLK archief (2007-2017)

Het Rudin Center for Transportation Policy & Management van de New York University ontwikkelde vier scenario’s voor de toekomst van stedelijke mobiliteit, geprojecteerd op vier verschillende Amerikaanse steden. Geen van de scenario’s zal de favoriet van allen of ideaal zijn, de realiteit zal een mix van alle vier worden verwacht Anthony Townsend, leider van het onderzoek en auteur van het populaire boek Smart Cities.

Het doel van de scenario’s, vertelt Townsend, is vooral om te laten zien hoe ‘messy’ de toekomst zal zijn. Er is geen enkele technologie, geen enkel beleid en geen enkele economische kracht die de uitkomst zal bepalen. Het zal een samenspel zijn van heel veel verschillende krachten, inclusief het beleid en de ruimtelijke keuzes die we daarin maken. En dat inzicht is waar de toekomstverkenning de aandacht op wil vestigen. Met het rapport Re-Programming Mobility willen ze stedelijke professionals, planners en het brede publiek prikkelen het weer over de toekomst van verkeer en vervoer te hebben in plaats van slechts te reageren op ontregelende innovaties van bedrijven als Uber (taxi app) en Google (zelfrijdende auto’s). Want anders zullen het de besluiten van besturen van dit soort bedrijven zijn die die toekomst bepalen.

Lees over de scenario’s

Jaar van de RuimteSmart City



Ook interessant:

Terloopse contacten voor een veerkrachtige stad

Flip Krabbendam en Henriëtta Joosten

Verdichting vraagt om verrijkende participatie

Karin de Nijs, Marie Morel, Sandra Bos en Stan Majoor

Radicale maar realistische ideeën voor een nieuw platteland

Anne Seghers