Airbnb wil brave burger zijn

01 april 2014  /  RUIMTEVOLK

Dit artikel komt uit het RUIMTEVOLK archief (2007-2017)

Airbnb is het bekendste online platform voor particuliere kamer- en woningverhuur voor kort verblijf. Ze krijgen veel kritiek, bijvoorbeeld van hoteleigenaren die Airbnb als oneerlijke concurrentie zien. De particuliere verhuurders hebben geen dure vergunningen met bijbehorende inrichtingsvereisten en dragen geen toeristenbelasting af. Gemeenten worstelen met de verstoring van de lokale woningmarkt door Airbnb. Een fors deel van de verhuur wordt verzorgd door huisjesmelkers nieuwe stijl waarmee woningen worden onttrokken aan de woningvoorraad. En ook lokaal ervaren overlast van short stay gasten komt steeds meer in het nieuws. Tot slot maakt het Rijk maakt zich zorgen over of particulieren de verdiensten via Airbnb wel netjes opnemen in de aangifte voor de inkomstenbelasting.

Airbnb wil daarom iets terug doen, lijkt. CEO Brian Chesky kondigde een paar dagen geleden het concept Shared City aan. Met het eerste Shared City-platform in Portland kunnen Airbnb-gastheren doneren aan lokale maatschappelijke doelen waar Airbnb zelf dan ook op bijlegt, worden gratis rook- en koolmonoxidedetectoren verspreid onder Airbnb-verhuurders, wordt de stad als toeristische bestemming gepromoot, worden Airbnb-gastheren geholpen belasting te betalen aan de stad en worden huisjesmelkers aangepakt die de woningvoorraad van de stad beschadigen.

Is dit puur een nobele actie? Of is Airbnb vooral bezig zijn eigen verdienmodel te bestendigen? Daarover verschillen de meningen.

Lees verder

AirbnbDeeleconomie



Ook interessant:

De ambitieuze wijk van morgen

Chris ten Dam, Gerjan Streng, Maarten Hajer, Peter Pelzer en Thijs van Spaandonk

Sociaaleconomisch beleid: wat kunnen provincies en gemeenten doen?

Maarten Allers

Het publiek domein als grote gelijkmaker

Anne Seghers en Sjors de Vries