De auto: dé gamechanger voor stedelijke ontwikkeling?

17 februari 2014  /  RUIMTEVOLK

Dit artikel komt uit het RUIMTEVOLK archief (2007-2017)

Zowel de Future of Transportation serie van The Atlantic Cities als VPRO’s Tegenlicht kwamen onlangs met een prikkelende verkenning van de toekomst van de auto in de stad. Beide verkennen een wereld waarin er steeds meer zelfrijdende auto’s zijn die door bewoners van de stad gedeeld worden.

Onderzoekers van de Princeton University berekenden dat als slechts 5% van de huidige autobezitters overstapt op een zelfrijdende-autoservice, elke zelfrijdende auto 11 conventionele auto’s zal vervangen. Stel je eens voor wat dat alleen al kan betekenen voor het straatbeeld! Daar horen natuurlijk wel strategische opstelplekken bij, zodat ze snel op afroep beschikbaar zijn.

de-snelweg-als-metafoor

Meer zelfrijdende auto’s kunnen ook bijdragen aan een beweging dat mensen makkelijker verder buiten de stad gaan wonen of werken. De autorit is immers een stuk comfortabeler. Maar als zelfrijdende auto’s gedeeld worden zal het juist weer voordeliger zijn om in de stad te blijven wonen. Zo hou je de kosten laag (minder kilometers) en is een auto ook sneller op afroep beschikbaar.

Zelfrijdende-autoservices kunnen daarom een grote invloed hebben op het openbaar vervoer. Zo kunnen busdiensten er misschien door vervangen worden, terwijl treinen wellicht juist meer reizigers zullen krijgen doordat vervoer van en naar een station wel heel gemakkelijk wordt.

De zelfrijdende auto en zeker als deze in een deelsysteem beschikbaar komt (volgens Google al in 2018) is volgens de onderzoekers van Princeton University een echte gamechanger. Elke stad die niet nadenkt over de toekomst van deze vorm van mobiliteit in de stad, riskeert dat grote investeringen in verkeer en vervoer nutteloos zullen zijn nog voordat ze zijn gerealiseerd. De gamechanger komt eraan. In 2020 zal de zelfrijdende auto nog een luxe product zijn, maar in 2030 is elke auto op straat zelfrijdend.




Ook interessant:

Gevangen in de digitale laag

Gerald Hopster

Springplank voor een betere stad

Anne Seghers

Het publiek domein als grote gelijkmaker

Anne Seghers en Sjors de Vries