De creatieve klasse als dekmantel voor een ouderwets neoliberaal stadsvernieuwingsprogramma

12 februari 2014  /  RUIMTEVOLK

Dit artikel komt uit het RUIMTEVOLK archief (2007-2017)

Sinds ‘The Rise of the Creative Class’ van Richard Florida (2002) worden creatievelingen en broedplaatsen op grote schaal ingezet bij de revitalisering van wijken en gebieden. Het idee is dat bewoners en ondernemers in de volle breedte profiteren van de aanwezigheid van de creatieve klassen in de wijk.

Roel Griffioen plaatst aan de hand van projecten en zijn ervaringen in Amsterdam Nieuw-West echter kritische kanttekeningen bij het doel en de effecten van deze strategie. Hij stelt in een lezenswaardig artikel op rekto:verso zelfs dat de creatieve klasse de maatschappij slaapwandelend gidst “richting een griezelige nachtwakerstaat, waarin de regering haar taken afgeknot heeft tot het aansteken van de straatlantaarns.”




Ook interessant:

Ruimte voor de toekomst van werk

Freek Liebrand

Een fundament voor het verhaal van morgen

Jeroen Niemans

Het publiek domein als grote gelijkmaker

Anne Seghers en Sjors de Vries